De tijd dat SEO in beslag neemt

zoekmachine marketingIn de afgelopen jaren is er steeds meer interesse gekomen in online marketing. Het is echt een beroep geworden. Een online marketeer is eigenlijk een alleskunner. Deze persoon kan bijvoorbeeld een freelancer zijn, maar ook werkzaam bij een marketing bureau als aan de slag gaan als in-house marketeer. Een marketeer zal zoveel mogelijk kanalen optimaliseren, maar de belangrijkste is misschien wel SEO / organic.

Dit gaat ook wel over de organische vindbaarheid in Google en eventueel andere zoekmachines. Zoekmachine optimalisatie is een zeer belangrijk kanaal, omdat mensen die de zoekmachine gebruiken zelf op zoek zijn naar oplossingen voor problemen. Als uw dienst of product dit probleem kan oplossen, kan dit u een nieuwe klant opleveren. Het nadeel van SEO is echter de tijd dat het in beslag neemt. Het is een doorgaand proces, waar constant aan gewerkt zal moeten worden. Het grote voordeel is echter dat, wanneer het goed wordt uitgevoerd, het bedrijf constant kan blijven groeien.

Hoe lang duurt het voordat SEO begint te werken?

googleHet is lastig om hier een exact antwoord op te geven, geen enkele website is namelijk gelijk. Bepaalde zoektermen hebben veel concurrentie en andere juist weer minder. Hoe meer concurrentie er is, hoe langer het doorgaans duurt voordat resultaten zichtbaar zullen worden. Gemiddeld neemt het zo’n 8 – 12 maanden in beslag voordat de eerste resultaten zichtbaar worden. Hier zijn altijd uitzonderingen op. Soms duurt het vele malen langer voordat er iets merkbaar zal worden, maar het gaat in bepaalde gevallen ook veel sneller.

Er is ook nog zoiets als de Google Sandbox, een fenomeen waar specialisten niet over uitgepraat raken. Dit is een filter in het algoritme van Google die relatief nieuwe websites ‘on-hold’ zet. Dit komt vooral terug bij relatief nieuwe websites. Het is ingebouwd om spammers tegen te gaan. In de begintijden van Google was het namelijk zo dat mensen websites registreerde en middels link-spam binnen enkele weken bovenaan de resultaten stonden (vaak voor korte duur). Om dit tegen te gaan is dit filter ingebouwd en zo is het steeds lastiger om een eendagsvlieg op te zetten die snel bovenaan de resultaten komt te staan.

Is SEO een goede investering?

investering SEOZoekmachine optimalisatie (SEO) is voor de meeste bedrijven zeker een goede investering. Door goed vindbaar te zijn voor cruciale zoektermen, kan een bedrijf extreem groeien. De waarde van een nieuwe klant moet tegenover de investering gezet worden. Hoe meer een nieuwe klant waard is, hoe interessanter de investering zal worden. Alhoewel het enige tijd in beslag zal nemen voordat resultaten van de SEO Rotterdam werkzaamheden zichtbaar worden, is dit voor veel bedrijven een goede investering. Voor snellere resultaten kan eventueel ook SEA overwogen worden. Hiermee worden advertenties bovenaan de zoekresultaten geplaatst en betaald men per klik.